woensdag 10 februari 2016

Week 1- Orïentatie blog-opdracht.

Het groepsproces

De samenwerking is voortvarend van start gegaan. Eerdere ervaringen met samenwerking hebben er toe geleid dat er een wederzijds vertrouwen is ontstaan tussen de teamgenoten. Dit zorgt ervoor dat wij allemaal voor onze eigen mening durven op te komen. Op deze manier is het niet zo dat één groepsgenoot zich niet gehoord voelt.
Tijdens de samenwerking worden vaak verschillende onderdelen verdeeld over de groepsgenoten. We werken wel aan ons product wanneer we bij elkaar zitten. Dit gebeurd op vaste momenten, die we direct bij het begin hebben afgesproken. .
Wanneer wij als groep taken verdelen wordt er rekening gehouden met de sterke en zwakkere eigenschappen van de teamgenoten. Zodanig wordt er rekening gehouden met de verschillen in ons groepje en wordt het best gebruikt gemaakt van iedereen. Zo is de één minder sterk in de verslaglegging, terwijl dat een sterkere eigenschap van een ander is en andersom bij andere nodige onderdelen. Zo proberen we elkaar aan te vullen, te verbeteren en van elkaar te leren.

Het product

Tijdens onderwijskunde vier in de tweede periode van dit schooljaar hebben wij als groep een leertaak uitgevoerd waarin wij leerlingen gebruik hebben laten maken van stop-motion video's. Het doel van het gebruik van deze stop-motion om bepaalde aspecten in de biologie te visualiseren.
Omdat wij als groep bij deze minor weer bijeen zijn gekomen, heeft de kans zich voortgedaan om deze leertaak uit te gaan werken tot een product.
Tijdens de eerste week kregen we direct de feedback om ons niet alleen te beperken tot het gebruik maken van stop-motion video's, maar tot het idee om abstracte onderwerpen te kunnen visualiseren. Wellicht dat het gebruik van de stop-motion video's hier wel een grote rol in zou kunnen betekenen.
In deze week hebben wij ook naar een opdrachtgever gezocht. Het Noordik College in Vroomshoop hebben wij benaderd om onze opdrachtgever te zijn. Dit hebben wij gedaan omdat op deze school de leertaak van onderwijskunde vier is uitgevoerd en daar niet alleen de biologiedocenten, maar veel andere docenten ook heel enthousiast waren over het visualiserende effect van de stop-motion video's.
In theorie zouden we dit product kunnen aanpassen zodat het gebruik maakt van een andere werkvorm, of dat het  toepasbaar is in meerdere vakgebieden. Ons doel is echter wel het visualiseren van een abstract onderwerp.

Daarnaast zijn we vanaf het begin al direct gaan brainstormen en hebben we onze bevindingen in een woordweb gezet. Deze is hieronder weergegeven en is nog niet af. Wanneer er bij ons nieuwe ideeën of andere belangrijke aspecten opkomen, zullen we ons woordweb aanvullen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten