woensdag 16 maart 2016

Project Visualisation! & the 21st Century Skills

Tijdens ons project zijn leerlingen constant bezig met het oefenen en verfijnen van hun 21st century skills (Trilling & Fadel, 2009). De werkvorm die ze hiervoor gebruiken vereist van de leerlingen dat ze deze skills gebruiken, zoals samenwerking etc. De vaardigheden worden onderverdeeld in drie verschillende onderdelen:
·         Critical thinking and problem solving (expert thinking).
·         Communication and collaboration (complex communicating).
·         Creativity and innovation (applied imagination and invention).
Tijdens deze verantwoording zullen we elk onderdeel behandelen en vergelijken met de activiteiten die leerlingen moeten uitvoeren in onze opdracht.

Expert thinking
Een kritische houding en een probleemoplossend vermogen zijn “new-age” begrippen die belangrijk zijn voor leerlingen om te beheersen. Leerlingen zullen deze vaardigheden in hun latere leven (zowel privé als zakelijk) erg veel nodig hebben. Dit betekent dat het schoolsysteem zich aan moet gaan passen, van het klassieke model (uit het industriële tijdperk) naar een actieve methode (uit het kennistijdperk). Het principe dat je om kennis toe te moeten passen eerst de complete kennis moet beheersen is achterhaald. The 21st Century Skills dwingt leerlingen “spelenderwijs” met de lesstof bezig te zijn.
Dit komt terug in ons project; Wij sporen leerlingen aan om een actieve en nieuwsgierige houding aan te nemen om een product te creëren. Tijdens dit proces zullen leerlingen in aanraking komen met raadsels: “Hoe moeten we dit proces uitbeelden?”, “Waar gaat de onderste plaat naar toe bij convergente platentektoniek?”, “Bij welk stadium verliest een kikkervisje nou precies zijn pootjes”? Deze raadsels moeten ze oplossen om verder te komen, anders is het te zien in het uiteindelijke product. Hierom hebben wij voor een stop-motion werkvorm gekozen, het dwingt de leerlingen kritisch over elke kleine stap na te denken en deze in detail weer te geven. Als ze het ene raadseltje hebben opgelost door een frame goed vorm te geven komen ze direct tegenover het volgende raadseltje te staan, waar ze opnieuw een frame moeten ontwerpen.
Communication and Collaboration
Goede samenwerking staat in deze eeuw centraal. Hoewel deze vaardigheden altijd al als belangrijk werden beschouwd in het onderwijs, is er nu een nieuw component aan toegevoegd: Technologie. Heel veel van de hedendaagse communicatie gebeurd via technologie (WhatsApp, Email, Etc.), leerlingen moeten leren om hiermee om te gaan.  Ook moeten leerlingen leren dat zij hun mening moeten onderbouwen en vergelijken met de mening van medestudenten.
Dit komt in ons project terug door het groepsverband waarin het zich afspeelt. Leerlingen moeten overleggen over hun product, ze kunnen ideeën delen en deze onderbouwen met argumenten. Over elke frame moet overlegt worden.



Creativiteit and innovation

Leerlingen moeten creatief denken en een mooi product creëren. Hier komt uiteraard veel creatieve denkvaardigheden bij kijken. Leerlingen zijn bezig met het verbeelden van processen, hierbij moeten ze hun fantasie gebruiken om een proces tot leven te laten komen. Hierdoor trainen ze hun vermogen om een project te ontwikkelen. Het woord ontwikkelen staat hierbij centraal; Ze ontwikkelen samen met hun groepje een creatief product. Ook moeten ze elke frame los van elkaar zien en deze beeldgeven. Hierdoor zijn leerlingen gedwongen om hun werk te analyseren om een logische vervolgframe te creëren. Dit doen ze door de creatieve ideeën van hun teamgenoten te analyseren en zodanig tot de “beste” optie te komen. In 21st Century Skills staat dat ook vermeld: “Work creatively with others; Develop, implement and communicate new idea to others effectively.” (Trilling & Fadel, 2009, p. 59)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten