vrijdag 19 februari 2016

Week 2- 21st Century Skills en voortgang van ons project.

Week 2

Voortgang van de opdracht

 Wij hebben ons idee voorgelegd aan meerdere scholen. Tot zover hebben twee scholen interesse getoond en heeft één school zelfs al groen licht gegeven om ons project in te zetten. Deze school is het Noordik in Vroomshoop, waar Matthé stage liep en een huiswerkklas begeleidt. De komende week gaan wij overleggen waar de school belang bij heeft. Het is namelijk de bedoeling dat wij een vakoverstijgend pakket ontwikkelen, dat op meerdere vakgebieden en op verschillende inhoudelijke onderwerpen ingezet kan worden.

21st Century skills

Deze week hebben wij ons verdiept in de theorie achter de minor, voornamelijk de 21st century skills (Trilling & Fadel, 2006). Het curriculum in Nederland is ook al bezig met deze vaardigheden en wil graag dat ze geïmplementeerd worden in het onderwijs. Zo heeft de "SLO" een quicktest op hun site zijn voor leraren om te maken. Deze test geeft weer hoe goed de desbetreffende docent 21st century skills toepast in zijn lessen, en hoe hij dat kan verbeteren. Deze test hebben wij gemaakt:
(1 = slecht toegepast in de onderwijspraktijk, 5 = goed toegepast.)

Zoals te zien is in de figuur hierboven zijn wij wel degelijk bezig met de 2st century skills in onze lessen. Voornamelijk de vaardigheden betreft "Kritisch denken" worden goed toegepast. Dit wordt toegepast door middel van groepsopdrachten en evaluaties op opdrachten en cijfers. ICT-vaardigheden waren lastiger in te zetten, aangezien de scholen van zowel Joey als Wow weinig voorzieningen hiervoor hebben. Op onze vorige stage scholen was dit echter wel het geval en gebruikte wij het regelmatig als middel ter motivatie of evaluatie. In de vorm van bijvoorbeeld video's of Socrative. 

Ook hebben wij goed nagedacht of wij de vaardigheid "zelfregulatie" inzetten in onze lessen. Matthé: "Als ik leerlingen vrijheid geef op het internet kan het erg gevaarlijk zijn, ze kunnen gemakkelijk afgeleid raken of de verkeerde dingen opzoeken. Het internet is een geweldig middel om het leerproces te versterken, maar er zijn vele valkuilen. Het is dus lastig om leerlingen de zelfregulatie aan te leren en het vraagt veel aandacht, maar dit is de uitdaging van het onderwijs van morgen."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten