dinsdag 8 maart 2016



Week 3 - Van mediawijsheid tot presenteren van de reflectie


Dinsdag - Mediawijsheid

De intro van deze week werd verzorgd door dot 6. Deze dot had veel werk in hun voorbereiding gestopt, door het zoeken van "persoonlijke" foto's van klasgenoten. Hierbij werd gesproken over mediawijsheid. De foto's van ons waren grappig en het verhaal hierbij was goed bedacht, maar het belangrijkste punt kwam achteraf ten sprake. Was iedereen er van bewust dat op internet veel is terug te vinden, dus ook wanneer jij een post op Facebook zet over hoe leuk jouw feestje was.
Als dot zien wij heel erg de meerwaarde van ICT in de les in, maar we zijn ook gaan denken over de gevaren van ICT. Naast dat je als docent niet alles van jouw persoonlijke leven met je leerlingen wilt delen, kunnen leerlingen zelf ICT ook "verkeerd" gebruiken.
Bij verkeerd gebruiken denken wij bijvoorbeeld aan pestgedrag. Pesten wordt steeds meer via Whatsapp of facebook gedaan, hier moet je als docent rekening mee houden.
Ook moeten wij rekening houden dat wanneer wij bij het ontwerpen van onze opdracht er niet van uit kunnen gaan dat iedere leerling een telefoon heeft. Wanneer wij bijvoorbeeld met stop-motion video's gaan werken is het belangrijk dat iedereen mee kan doen.





Woensdag - Reflectie
Op de opleiding is ons geleerd hoe je moet reflecteren volgens bepaalde formats. We hebben ons moeten verdiepen in verschillende literaire werken, zoals Korthagen, Bruins, etc. Matthé kan vanuit zichzelf tamelijk goed reflecteren, dit is ook nooit een punt geweest op stage. Voor Wow is reflecteren echter altijd een groot probleem geweest. Het was moeilijk om mijn ervaringen en gevoelens betreft die ervaring te verwoorden. Ook als ik volgens de theorie de juiste stappen maakte (volgens de theorie) werd mijn reflecteren onvoldoende beoordeeld.
Wow: “Ik vroeg me eigenlijk altijd al af wat het nut was van reflecteren. Het voelt voor mij niet nuttig. Ik beantwoord wat vragen en dan bedenk ik daar gevoelens bij Ik snap waarom het in theorie handig is, maar het klassieke model werkt gewoon niet bij mij. Ik raak altijd gestrest en onzeker als ik voor stage moet reflecteren, uiteindelijk werkt het op deze manier averechts.”

Deze woensdag hebben we echter gereflecteerd op andere wijze, we mochten eindelijk afstappen van het klassieke reflecteren en onze creativiteit gebruiken. Hierdoor waren we ook allemaal gemotiveerder om er mee bezig te gaan. Er waren studenten die erg ver gingen met hun creativiteit, die kwamen naar school met geknutselde spullen, kunstwerken & films. Dit vonden wij erg mooi om te zien, eindelijk mochten mensen zelf kiezen hoe ze zich zouden uiten. (We vinden het echt merkwaardig dat je bij reflecteren, wat gaat over jezelf, niet zelf mocht kiezen hoe jij jezelf wilde uiten. We zijn dus geen robots die een bepaald format moeten volgen om een reflectie te schrijven voor een begeleider, we zijn studenten die bewust nadenken over wat we doen en dat willen uiten. Dit was tot nu toe het meest impactvolle moment van de minor.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten